با تأیید کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت، شهرک صنعتی شماره 2 شاهرود به تصویب هیأت وزیران رسید. این خبر در وهله اول، نوید آن را میدهد که در شرق استان، بستر “نسبتا مناسبی” برای توسعه صنعتی منطقه! فراهم خواهد شد که فرصت تلقی میگردد. اما اگر از موضوع بسیار مهم تامین زیرساختهای اساسی برای این شهرک بگذریم و آن را در فرصت دیگر بررسی کنیم، توجه به نکات زیر نشان میدهد بیشتر یک “فرصت سوزی” در شرق استان را شاهد هستیم تا یک “فرصت سازی”!!!

در سال‌های گذشته، بارها نام دو طرح بزرگ و زیرساختی ” منطقه ویژه اقتصادی شاهرود و میامی” و “بندر خشک شاهرود” مطرح گردیده است که در ادامه نکاتی را پیرامون آن‌ها یاداوری میکنیم.

1. منطقه ویژه اقتصادی شاهرود و میامی:

در سال 1397 و دوره نماینده سابق شهرستانهای شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، قانون عجیب ایجاد تعداد زیادی منطقه ویژه اقتصادی به صحن مجلس رفت و تصویب شد!! اما با عدم تایید شورای نگهبان و پس از حواشی فراوان و عدم موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاح مصوبه، نام شاهرود و میامی نیز در کنار بسیاری از شهرستان‌ها از مصوبه مذکور حذف گردید. موضوعی که اگر توسط مسئولین وقت استان و نماینده سابق و فعلی در سالهای 1399 و 1400، پیگیری میشد، میتوانست درج نام “شاهرود و میامی” را نیز در اصلاحیه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نهایی کند اما متاسفانه در آن مقطع نیز با غفلت و عدم پیگیری، “فرصت سوزی” شد.

اقدام نادرست در آستانه دور دوم سفر رئیس جمهور رئیسی به استان و شهرستان شاهرود

شایان ذکر است که تصویب ایجاد سه منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان‌های گرمسار، سمنان و دامغان در سفرهای روسای جمهور ادوار مختلف مطرح و پیگیری شد و حال که در آستانه سفر احتمالی رئیس جمهور (دور دوم اقای رئیسی) به استان و شهرستان شاهرود هستیم، بجای مطرح نمودن طرح بزرگتر و مهمتری مانند ایجاد “منطقه ویژه اقتصادی شاهرود و میامی“، شاهد تصویب ایجاد شهرک صنعتی شماره 2 شاهرود هستیم!! که در نوع خود، میتواند مانع بهره‌مندی منطقه از فرصت های زیادی شود.

مزایای منطقه ویژه اقتصادی نسبت به شهرک صنعتی

امتیازات زیاد منطقه ویژه اقتصادی نسبت به شهرک صنعتی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و عدم وجود تشریفات زاید ارزی و اداری و همچنین سهولت و تسریع فرایندهای واردات و صادرات و… باعث میشود که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در این مناطق داشته باشند، به نحوی که حتی در شرایط خاص اقتصادی این روزها نیز شاهدیم در “منطقه ویژه اقتصادی سمنان“، با تلاش های مکرر مسئولین (مانند تزریق بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار در ماه های اخیر) و علیرغم عدم تکمیل بسیاری از زیرساختها، 6 طرح صنعتی در این منطقه در حال اجراست!
بنابراین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، همواره اولویت بالاتری نسبت به ایجاد شهرک صنتعی دارد که متاسفانه به نظر میرسد از جانب مسئولان استان و شهرستان شاهرود، مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفته است.

علل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهرود

موقعیت جغرافیایی مناسب، قرارگرفتن در محور ارتباطی شمال-جنوب و شرق- غرب، وجود خط آهن سراسری (شرق-غرب و در آینده اینچه برون-شاهرود-طبس)، فرودگاه بین المللی و فرصتهای کم نظیر در حوزه صنعت،معدن و بازرگانی از جمله مزیتهای شاهرود برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی است.

سوالات مهم

هرچند مردم شاهرود و میامی، نسبت به عدم پاسخگویی و عدم پیگیری امور اساسی و مهم منطقه از سوی مسئولین عادت دارند اما سوالات مهم و اساسی که اینجا مطرح می‌شود و در کنار ده ها سوال دیگر بدون پاسخ باقیمانده به شرح زیر است:

  • چرا با وجود آمار بیکاری قابل توجه در شرق استان، امتیاز منطقه ویژه اقتصادی برای شهرستانهای شاهرود و میامی در سفرهای مختلف روسای جمهور مطرح، پیگیری و تصویب نشده و نمی‌شود؟
  • آیا سفر پیش رو رئیس جمهور به استان و شاهرود، حاوی تصمیمات اساسی و مهم در این زمینه و مشابه آن خواهد بود؟
  • آیا ایجاد شهرک صنعتی شماره 2 شاهرود در موقعیت مکانی خاص و پرمزیت(روبری فرودگاه و نزدیک ایستگاه راه آهن بسطام)،فرصت سوزی بزرگ (عدم بهره برداری حداکثری از ظرفیتها) برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهرود و میامی و یا بندر خشک شاهرود نیست و باعث ایجاد گره و مشکلات مختلف برای ایجاد این طرح ها در آینده نمی‌شود؟!

2. بندر خشک شاهرود

درباره طرح بزرگ بندر خشک شاهرود نیز، سخنان زیادی مطرح است. پتانسیل‌های ذاتی شهرستان شـاهرود این امکان را فراهم نموده تا با طراحی و برنامه‌ریزی اصولی و مناسب، شرایط برای اشتغالزایی و توسعه پایدار منطقه‌ای و ملی فراهم شود‌.

در همین راستا ایجاد بندر خشک در شاهرود به عنوان یک زیرساخت مهم و دارای مزایای ملی و منطقه‌ای، در طول سالیان گذشته بارها مطرح و توسط مسئولین محلی تا حدودی پیگیری شده است.

براساس مطالعات ایجاد بندر خشک در استان سمنان (سال 1397)، شـاهرود دارای بیشترین معیار لازم برای ایجاد بندر خشک معرفی گردیده است.

انتخاب شاهرود برای احداث بندر خشک ناشی از ویژگی‌های ممتازی شامل موقعیت جغرافیایی مناسب در شمال‌شرق کشور، بهره‌مندی از فرودگاه دارای مجوز‌ مرز هوایی، وجود کریدور ریلی شرق به غرب (همچنین برنامه‌ریزی برای احداث راه‌آهن اینچه‌برون-شاهرود-طبس)، برخورداری از راه‌های ارتباطی مناسب با 5 استان در مرکز و شمال‌شرق کشور و.. بوده که نشان می‌دهد این انتخاب منطقی، اصولی و علمی است

جهت جلوگیری از تکرار، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بندر خشک شاهرود میتوانید به لینک‌های زیر مراجعه نمایید:

  1. معرفی نکات مهم درباره بندر خشک و علت اینکه چرا شاهرود، گزینه مناسبی برای اینکار است:👇
    https://t.me/nfngo/418
  2. نتیجه مطالعات ایجاد بندر خشک در استان و انتخاب شاهرود به عنوان بهترین گزینه👇
    https://t.me/nfngo/443
نتیجه مطالعات ایجاد بندر خشک در استان سمنان و انتخاب شاهرود به عنوان بهترین گزینه

و پیگیری های دیگر از نماینده شاهرود و میامی، فرماندار شاهرود، مدیرکل راه وشهرسازی شرق استان(شاهرود) و استاندار سمنان در مورد بندر خشک شاهرود که با جستجوی هشتک ” #بندر_خشک ” در کانال تلگرام کانون نوآوران و فناوران به آن دست پیدا خواهید کرد.


کانون نوآوران و فناوران؛ سازمان مردم نهاد تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها، کارآفرینی و اشتغال