برگزاری چهارمین جلسه به توان ما

گزارش – حوزه جوانان

💢 چهارمین دوره آموزشی به توان ما با موضوع «آشنایی با مبانی بورس » و حضور پرشور اعضای سمن‌های جوانان شاهرود؛ روز پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸ در “خانه جوانان شهرستان شاهرود” برگزار شد.

🖌 «آشنایی با بازار سرمایه»، «اصطلاحات و مفاهیم پایه بورسی»، «ورود به بورس و نکات مرتبط با آن» از جمله مباحث مطرح شده در این دوره بود که توسط سرکار خانم شیرین زاده، مسئول امور مالی و عضو هیئت مدیره کانون نوآوران و فناوران ارائه گردید.

⁉️ به توان ما چیست؟
طرحی ابتکاری برای یادگیری از یکدیگر و…
کلیه افرادی که می توانند دانسته های خود را به صورت آموزش های کپسولی یکساعته به دیگران بیاموزند میتوانند با اعلام آمادگی این کار رو به عهده بگیرند تا ضمن انتقال دانش به هم نوعان خود صحبت کردن در جمع را تمرین کنند.
🔺 به توان ما پنجشنبه ها از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در خانه جوانان شاهرود برگزار میشود.

🔰 خانه جوانان – پایگاه هم‌اندیشی و هم‌افزایی

به توان ما

مهارت های فردی و بین فردی چیست؟

What about personal and interpersonal skills?

بیشتر افراد تصور می‌کنند مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار، تنها شامل مهارت‌هایی مانند طراحی و راه‌اندازی کسب‌وکار و هک رشد است و اغلب به مهارت‌های فردی و بین فردی کمتر توجه می‌شود اما استفاده از مهارت‌های فردی و بین فردی، می‌تواند سایر مهارت‌ها را بهبود داده و یا باعث رشد آن‌ها شود. به‌عنوان‌مثال، هرچقدر هم که مدل کسب‌وکار خوبی طراحی کنید، بدون داشتن مهارت ارائه نمی‌توانید مدل کسب‌وکارتان را به‌صورت مؤثر به سرمایه‌گذار یا مشتریان خود معرفی کنید؛ حال ممکن است لازم باشد خودتان مهارت‌های ارائه را فرابگیرید و یا از افراد دیگری برای این کار استفاده کنید.
از نمونه مهارت‌های فردی و بین فردی، می‌توان به خودآگاهی، مدیریت ابهام، مهارت‌های ارائه، مذاکره و … اشاره کرد. این مهارت‌ها هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری شما کاربردهای بسیاری دارند. سعی کنید این مهارت‌های کلیدی را یاد بگیرید، زیرا به شما انرژی بالایی داده و با ایجاد حس بهتری نسبت به خود، انگیزه و اعتمادبه‌نفستان بیشتر می‌شود. این مهارت‌ها ذاتی نبوده و قابل یادگیری و پرورش هستند.
بااین‌که یادگیری مهارت‌های فردی و بین فردی را قبل از یادگیری دیگر مهارت‌های کسب‌وکار ضروری می‌دانیم اما به این نکته مهم توجه داشته باشید که این مهارت‌ها فقط مربوط به شروع یک استارت‌آپ نیستند. نه‌فقط در زمان شروع، بلکه در تمام‌مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود، با این مهارت‌ها سروکار خواهید داشت و روزبه‌روز به تجربه شما در به‌کارگیری از این مهارت‌ها افزوده می‌شود.

در کنار این مهارت‌ها، ویژگی‌هایی همچون اشتیاق و ریسک‌پذیری نیز در کارآفرینان موفق وجود دارد که در مسیر موفقیتشان به آن‌ها کمک کرده است. شما می‌توانید با شناخت و آگاهی از این ویژگی‌ها در وجود خود، در مسیر راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارتان از آن‌ها کمک بگیرید.

مهارتهای فردی و بین فردی - کانون نوآوران وفناوران

مهارتهای فردی و بین فردی – کانون نوآوران وفناوران

خودآگاهی چیست؟

برای راه اندازی یه کسب و کار در ابتدا باید سفری به درون خود داشته باشیم و شناخت دقیقی و درست نسبت به خود پیدا کنیم این شناخت را خودآگاهی یا درون نگری می نامند. خودآگاهی سبب می شود نسبت به توانایی ها و ضعف ها و تمایلات و باور های خود درک درستی پیدا کنیم،تا کارهایی که توانایی بهتری در انجام آن را دارید شناسایی کنید و تمرکزتان را بر تقویت توانایی های خود بگذارید و با پذیرش ضعف های خود جهت بهبود و رفع آن ها تلاش کنید.

قبل از راه اندازی هر کسب و کاری این سوال اساسی در ذهن شما به وجود می آید که در کسب و کارم موفق می شوم یا خیر؟ دو دلیل عمده که باعث شکست کسب و کار ها می شود در ابتدا نبود مهارت،اطلاعات و دانش می باشد که منجر به تصمیم گیری های اشتباه و مدیریت نادرست میشود که باعث می شود از حفظ پیدار کسب و کار باز بمانید. دلیل دیگر عدم وجود خودآگاهی است به عبارتی بهتر برای توسعه کسب و کار باید ابتدا شما توسعه فردی پیدا کنید.
خودآگاهی چگونه می تواند شما را به موفقیت در کسب و کارتان کمک کند؟
• مهارت های کارآفرین در موفقیت کسب وکار تاثیر بسزایی دارد.با شناخت درست از توانایی و محدودیت ها،می توان از آن ها در رسیدن به هدف ها یاری گرفت.
• علاوه بر شناخت خود می توانید با شناخت توانایی و مهارت های اعضای تیم خود را شناسایی کرده و برای رسیدن به هدف های کسب وکار از آنها کمک بگیرید.
• شناسایی مهارت ها منجر می شود از تونایی های درونی بهتر استفاده کنید.
• با خود آگاهی می توانید برند شخصی خود را توسعه دهید.
• عدم توانایی کنترل احساسات سبب می شود تصمیم های نادرستی بگیریم و منجر به شکست کسب و کار می شود،میتوانید با خودآگاهی احساسات خود را بهتر کنترل کنید.
• خودآگاهی باعث می شود تا نسبت به دیگر توانایی ها و مهارت های مورد نیاز کسب و کار خود آگاهی پیدا کنید و به دنبال ارتباط با افرادی باشید که دارای مهارت ها و تخصص های مورد نیاز شما باشند.
خودآگاهی و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های خودماتریس SWOT شخصی، چارچوبی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و همچنین فرصت‌ها و تهدیداتی است که ممکن است با آن‌ها مواجه ‌شوید. این ماتریس به شما کمک می‌کند تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید و از فرصت‌های موجود بیشترین بهره ممکن را ببرید.

خود آگاهی و شناخت مهارت های خود

خود آگاهی و شناخت مهارت های خود

Self-awareness

ماتریس SWOT شخصی، چارچوبی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و همچنین فرصت‌ها و تهدیداتی است که ممکن است با آن‌ها مواجه ‌شوید. این ماتریس به شما کمک می‌کند تا روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید و از فرصت‌های موجود بیشترین بهره ممکن را ببرید.

Self Awareness

ابعاد خودآگاهی

ابزار تحلیل SWOT فردی

SWOT

آگاهی تجاری چیست؟

Commercial Awareness

طبق فرهنگ لغت کسب و کار کمبریج،آگاهی تجاری یعنی: «اطلاع از چگونگی درآمدزایی کسب‌وکار، آن‌چه مشتریان می‌‌خواهند و مشکلاتی که در منطقه خاصی از کسب‌وکار وجود دارد».

آگاهی تجاری یعنی با درک واقعیت های تجاری مربوط به کسب و کار و عواملی که کسب و کار شما را موفق می سازد،در ازای خدمات و محصولات که به مشتریان ارائه می دهید به سود آوری در کسب و کارتان برسید.

آگاه شدن از ارزش ها،نقاط ضعف و قوت،رقبای اصلی،شرکای کلیدی و چالش های کسب و کار از مزایای استفاده از آگاهی تجاری می باشد.

در صورت داشتن آگاهی تجاری به مهارت های زیر دست می یابید:

  • مهارت تجزیه و تحلیل مشکلات و مسئله ها
  • مهارت حل مسئله و چالش ها
  • نوآوری و ارزش آفرینی
  • خلاقیت در ارائه خدمات یا محصولات
  • درک ارتباط بین مسائل مختلف

رفتارهایی که فرد دارای آگاهی تجاری انجام می دهد:

  • درک درست از اهداف و ماموریت شرکت و بازار هدفی که محصولات و خدمات ارائه می شود.
  • بررسی و درک عوامل موثر بر شرکت یا استارتاپ مانند عوامل سیاسی،فرهنگی،اقصادی و اجنماعی
  • تشخیص شرکای کلیدی در داخل و خارج کشور
  • تشخیص عواملی که کسب و کار را سازمان یافته می کند و چگونگی انجام آن
  • آگاهی از فعالیت ها و اطلاعات استارتاپ ها و شرکت های رقیب
  • درک اولویت های تجاری استارتاپ
  • درک عوامل موثر بر کسب و کار از جمله فن آوری و نوآوری،نیروی انسانی،هزینه ها و ….
  • تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار با استفاده از نمودار ها یا جدول ها

چگونگی افزایش آگاهی تجاری؟

برای کسب و افزایش آگاهی تجاری خود باید زمان زیادی صرف کنید و کسب این مهارت نیازمند تجربه و زمان می باشد تا بتوان به درک عمیقی در کسب و کار برسید.برای تسریع کسب این مهارت باید تمرکزتان یادگیری در مورد کسب و کار خود،بازار هدف و تجارت و صنعتی باشد که قصد ورود و فعالیت در آن را دارید و این را به یاد داشته باشید اطلاعات مورد نیاز کسب و کارهای مختلف،متفاوت می باشد.

پایه و اساس آگاهی تجاری،توسعه درکی عمیق از کسب و کار شما در مواردی مانند این است که: سودآوری و درآمدزایی کسب و کار شما از چه طریقی می باشد؟ و چه مسائلی در کسب وکار شما از اهمیت بالایی برخوردار است؟

از چه روش هایی می توانید آگاهی تجاری خود را افزایش دهید؟

  • تجربه کاری: تجربه کاری می تواند به خوبی آگاهی تجاری شما را افزایش دهد برای مثال فرض کنید که شما در یک بازه ی زمانی در یک خرده فروشی کار کنید،پس از مدتی اطلاعاتی در مورد نیازهای مشتریان،بازار هدف،میزان درآمد و مواردی دیگر کسب می کنید این دوره های کوتاه مدت تجربه کاری که چه داوطلبانه و چه در ازای دریافت پول انجام   می شود؛در آگاهی تجاری بسیار مهم است.
  • فعالیت های فوق برنامه:فعالیت های فوق برنامه ای که در فضاهای دوستانه یا مدرسه و دانشگاه داشتید مانند فعالیت در یک انجمن علمی را بخاطر آورید و به آن از دید کسب و کاری نگاه کنید و از خود بپرسید مدیریت هزینه ها و بودجه ها چگونه انجام می گرفت؟ چگونه اعضای جدید جذب کرده اید؟ یا ….
  • بررسی اخبار:مرور روزانه خبرهای سیاسی و اقتصادی مرتبط به کسب و کار شما کمک قابل توجهی به شما در افزایش اگاهی تجاری شما می کند.