آگاهی تجاری چیست؟

Commercial Awareness

طبق فرهنگ لغت کسب و کار کمبریج،آگاهی تجاری یعنی: «اطلاع از چگونگی درآمدزایی کسب‌وکار، آن‌چه مشتریان می‌‌خواهند و مشکلاتی که در منطقه خاصی از کسب‌وکار وجود دارد».

آگاهی تجاری یعنی با درک واقعیت های تجاری مربوط به کسب و کار و عواملی که کسب و کار شما را موفق می سازد،در ازای خدمات و محصولات که به مشتریان ارائه می دهید به سود آوری در کسب و کارتان برسید.

آگاه شدن از ارزش ها،نقاط ضعف و قوت،رقبای اصلی،شرکای کلیدی و چالش های کسب و کار از مزایای استفاده از آگاهی تجاری می باشد.

در صورت داشتن آگاهی تجاری به مهارت های زیر دست می یابید:

  • مهارت تجزیه و تحلیل مشکلات و مسئله ها
  • مهارت حل مسئله و چالش ها
  • نوآوری و ارزش آفرینی
  • خلاقیت در ارائه خدمات یا محصولات
  • درک ارتباط بین مسائل مختلف

رفتارهایی که فرد دارای آگاهی تجاری انجام می دهد:

  • درک درست از اهداف و ماموریت شرکت و بازار هدفی که محصولات و خدمات ارائه می شود.
  • بررسی و درک عوامل موثر بر شرکت یا استارتاپ مانند عوامل سیاسی،فرهنگی،اقصادی و اجنماعی
  • تشخیص شرکای کلیدی در داخل و خارج کشور
  • تشخیص عواملی که کسب و کار را سازمان یافته می کند و چگونگی انجام آن
  • آگاهی از فعالیت ها و اطلاعات استارتاپ ها و شرکت های رقیب
  • درک اولویت های تجاری استارتاپ
  • درک عوامل موثر بر کسب و کار از جمله فن آوری و نوآوری،نیروی انسانی،هزینه ها و ….
  • تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار با استفاده از نمودار ها یا جدول ها

چگونگی افزایش آگاهی تجاری؟

برای کسب و افزایش آگاهی تجاری خود باید زمان زیادی صرف کنید و کسب این مهارت نیازمند تجربه و زمان می باشد تا بتوان به درک عمیقی در کسب و کار برسید.برای تسریع کسب این مهارت باید تمرکزتان یادگیری در مورد کسب و کار خود،بازار هدف و تجارت و صنعتی باشد که قصد ورود و فعالیت در آن را دارید و این را به یاد داشته باشید اطلاعات مورد نیاز کسب و کارهای مختلف،متفاوت می باشد.

پایه و اساس آگاهی تجاری،توسعه درکی عمیق از کسب و کار شما در مواردی مانند این است که: سودآوری و درآمدزایی کسب و کار شما از چه طریقی می باشد؟ و چه مسائلی در کسب وکار شما از اهمیت بالایی برخوردار است؟

از چه روش هایی می توانید آگاهی تجاری خود را افزایش دهید؟

  • تجربه کاری: تجربه کاری می تواند به خوبی آگاهی تجاری شما را افزایش دهد برای مثال فرض کنید که شما در یک بازه ی زمانی در یک خرده فروشی کار کنید،پس از مدتی اطلاعاتی در مورد نیازهای مشتریان،بازار هدف،میزان درآمد و مواردی دیگر کسب می کنید این دوره های کوتاه مدت تجربه کاری که چه داوطلبانه و چه در ازای دریافت پول انجام   می شود؛در آگاهی تجاری بسیار مهم است.
  • فعالیت های فوق برنامه:فعالیت های فوق برنامه ای که در فضاهای دوستانه یا مدرسه و دانشگاه داشتید مانند فعالیت در یک انجمن علمی را بخاطر آورید و به آن از دید کسب و کاری نگاه کنید و از خود بپرسید مدیریت هزینه ها و بودجه ها چگونه انجام می گرفت؟ چگونه اعضای جدید جذب کرده اید؟ یا ….
  • بررسی اخبار:مرور روزانه خبرهای سیاسی و اقتصادی مرتبط به کسب و کار شما کمک قابل توجهی به شما در افزایش اگاهی تجاری شما می کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *